محققان برغربالگری بیماری سلیاک در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 تاکید کردند

5 ژوئیه 2017- محققان توصیه می‌کنند که غربالگری بیماری سلیاک در کودکان و نوجوانانی که به تازگی دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده است، انجام گردد.

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به گلوتن واکنش منفی نشان دهد و باعث آسیب پوشش روده شود. گلوتن پروتئینی است که در غذاهایی مانند گندم، چاودار و جو یافت می‌شود.

ارتباط بین بیماری سلیاک و دیابت نوع 1 پیش از این مشخص شده است، اما هم اکنون، یک مطالعه‌ی بزرگ در استرالیا بیانگر شیوع بالای بیماری سلیاک در میان جوانان در مراحل ابتدایی ابتلا به دیابت نوع 1، است.

در این مطالعه از اطلاعات 52721 کودک و فرد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بیماری سلیاک در میان 3.5  درصد از کودکان و افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده می شود. متوسط سن بیماری سلیاک در این افراد 8.1  سال بود.

 در میان افراد مبتلا به سلیاک و دیابت نوع 1، مدت زمان ابتلا به دیابت در زمان تشخیص بیماری سلیاک به شرح زیر بود:

·        37 درصد در یک سال

·        18 درصد در یک تا دو سال

·        23 درصد در 3 تا 5 سال

·        17 درصد بیشتر از 5 سال

کودکانی که به بیماری سلیاک و دیابت نوع 1 همزمان مبتلا بودند، تشخیص دیابت نوع 1 در آنها در سنین پایین‌تری صورت گرفته بود(5.4سال)، درحالیکه کودکانی که فقط به دیابت نوع 1 مبتلا بودند تشخیص دیابت نوع 1 در آنها در سنین بالاتری انجام شده بود(7 سال).

رهبر این تحقیقات، دکتر Maria Craig استاد طب کودکان در دانشگاه سیدنی و بیمارستان کودکان در وست مید، از داده‌هایی از سراسر جهان برای رسیدن به این یافته ها استفاده کرد.

نویسندگان مقاله می‌گویند: این یافته‌ها از غربالگری جهانی برای بیماری سلیاک در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، بویژه در یک تا دو سال اول تشخیص صرفنظر از قومیت ، حمایت می‌کند.

آنها همچنین تصورمی‌کنند که ممکن است ارتباطی بین قد فرد و ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد.

 محققان معتقدند که اگر چه قد کوتاهتر(از نمره‌ی انحراف معیار) در افراد مبتلا به سلیاک نیاز به تحقیقات بیشتر با جمع آوری داده‌های طولی و مستند از پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن دارد، اما این یافته ها بر اهمیت نظارت بر رشد و تغذیه در این جمعیت تاکید دارد. نتایج این پژوهش بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Care منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/researchers-urge-celiac-disease-screenings-for-children-with-type-1-diabetes-94726606.html